Budoucnost ME...po Andromedě?

Vše okolo nového dílu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Honzaleco
Kapitán
Příspěvky: 1147
Registrován: sob 05. led 2013 12:36:48

Budoucnost ME...po Andromedě?

Příspěvek od Honzaleco »

Co myslíte...jak to bude dál s Mass Effectem teď po Andromedě? A bude to podle vás vůbec nějak...nebo myslíte, že je tahle série už vcelku natrvalo u ledu?

----

Dneska mě napadla taková úvaha na tohle téma...a o svý myšlenky se podělim...ať se tu aspoň něco děje. :P
Takhle...Casey Hudson se už před časem vyjádřil, že by se k tomu univerzu chtěl někdy vrátit, chtěl by s nim dál pracovat apod. A já jsem se trošku zamyslel nad tim, jestli by k tomu mohlo dojít a hlavně; jestli to vůbec dobrej nápad.

Vysvětlim...a teď trochu nakousnu marketingovou stránku věci, úspěšnost hry a jak to já vidim z pohledu hráče:
Řiká se, že dvakrát nevstoupíš do stejný řeky - jednou to už udělali s Andromedou (novej začátek, nový pokračování "na zelený louce" a tak). A co si budeme povídat, ME:A úplně nedosáhla úspěchu trilogie (proč, to je další otázka)...finančně a ziskově to asi mohlo dopadnout líp a zajímalo by mě, jestli by vývojáři byly podruhý ochotný timhle způsobem jít s kůží na trh. A i když jsme všichni dopředu věděli, že nebude mít cenu porovnávat Andromedu a srovnávat jí s trilogií, tak se to stejně dělo a to byl možná i jeden z důvodů, proč Andromeda ne úplně uspěla.
Z toho mi logicky plyne, že případnej další pokus o něco z ME - pokud by to zase mělo bejt něco úplně novýho - by byl podrobenej podobnýmu drobnohledu, zase by se neubránil srovnání s trilogií a zase by (teď si zavěštim) nejspíš nedopad moc slavně. Rozumějte - Andromeda je dobrá hra - to bezesporu. Ale když se zpětně ohlídnu za trilogií, tak trilogie byla výborná. A budoucí hra - pokud by to taky byl podobnej pokus jako ME:A - by dopadla asi podobně jako ME:A. Taky by to byla dobrá hra. Ale asi by to pořád nemělo na trilogii a je otázka, jestli a jak by to bylo úspěšný.
To výše uvedený pozoruju i na sobě - konkrétně na tom, jak teď píšu. Děj ME: Borderline probíhal vlastně na pozadí trojky...v určitejch chvílích se mi to psalo rychle, příběh odsejpal, bylo to z mý strany občas protkaný emocema - a pokud to bylo dobrý, tak to je možná jeden z těch důvodů. Teď, když píšu věc z Andromedy, tak...zase; jo, snažim se, aby to bylo co nejlepší, píšu to poctivě...a jo - bude to dobrý, to vám snad můžu slíbit...ale jestliže byla pro někoho Borderline hodně dobrá (nechci psát výborná)...tak nevim - u týhle fikce vám tohleto zatim asi neslíbim. Váže se to ke srovnání ME:A a trilogie - jako i při hraní ME:A, tak i teď se občas nemůžu zbavit dojmu, že mi při psaní něco chybí. Něco...nevim co. Zkrátka...ME:A asi neměla takovej náboj jako trilogie...a to se do jistý míry odráží i v tom mým psaní (zase ale opakuju - budu se snažit, aby ta současná fikce byla co nejlepší, pokud možno. To zase slíbit můžu a chci). Ale...tak nějak mi tam chybí ten věští osobní vklad...ten pocitovej prvek. Nebo tam je, ale neni ho tam tolik, jako u Borderline.

Zkusim uvést příklad za všechny: Postavy, parťaci, squadmates. ME:A má dobrý společníky, o tom žádná...ale...třeba taková PeeBee - výborně napsaná postava...originální, neotřelá, taková "čerstvá"...jo, supr. Přesto...vždycky si vzpomenu hlavně na lidi z trilogie, ti z Andromedy mi nějak neutkvěli v paměti. Jack, Grunt, a dokonce i třeba ten Vega - taky; originálně napsaný, dobře uchopitelný a vnímatelný...ale na rozdíl třeba od PeeBee nebo Dracka...ti z trilogie měli něco navíc...přece jenom...a netušim, jak to pojmenovat. Možná to bylo přece jenom jejich větší vyzrálostí, vyspělostí, možná byly přece jenom o malinko líp vykreslený, přišli dřív a já už je měl v hlavě zaznamenaný a usazený...já nevim. Budu tomu řikat X-Factor...protagonisti trilogie měli prostě něco, co ti z Andromedy nemají...díky čemu mi v paměti uvízli oni a ne jejich nástupci.

-----

Vrátim se k původní otázce:
Řešení bych viděl několik....nová hra po vzoru Andromedy by pro mě (dle výše uvedenýho) byla špatným řešením. - nabízelo by se...když už, tak udělat něco z doby trilogie. Se starejma známejma v hlavní roli (klidně bez Shepa)...ale takhle by tam spíš byl ten "fíling", kterej mi u posledního dílu scházel....a nemuselo by se nutně rejt do rozdílnejch konců. Možností je spousta - třeba příhody jednotlivejch (bejvalejch) parťáků v době, kdy byl Shepard zabáslej mezi dvojkou a trojkou....kdy byl Shep dva roky mimo (po začátku dvojky a zničení první Normandie). Ty prázdný místa tam jsou...jde jenom o to mít nápad a dokázat si s tim pořádně vyhrát.
- anebo...to, co už tady řikam poměrně dlouho...(a co je, vzhledem ke portfoliu vývojáře, asi dost nereálný) - ať je to jinej žánr. V akčním RPG už Mass Effect vrcholu dosáhnul (trilogie). Já chci strategii. Tahovku, RTS, to je mi buřt....ale ten žánr by se měl lišit. To by nabídlo zase spoustu novejch možností....možností, jak třeba nově uchopit univerzum trilogie apod.

A jestliže se někdy dočkáme znovuvzkříšení ME...tak já osobně bych se vydal jednim z těchhle dvou směrů.
Uživatelský avatar
Krieg
Nadporučík
Příspěvky: 601
Registrován: ned 07. črc 2013 22:55:57
Bydliště: Země

Re: Budoucnost ME...po Andromedě?

Příspěvek od Krieg »

Dalšího dílu se dočkáme určitě. Potrvá to asi o něco dýl ale kvůli jednomu neúspěchu by byli bláhoví, aby potenciál tak silné značky opustili. V dnešní době digitálních distribucí se neúspěšná hra nakonec třeba za pár let zaplatí a udělají pokračování, viz. Mirror's Edge (Jiná věc je, že se úspěch zase nedostavil. Ne každý hře sedí otevřený svět). Spousta hráčů trilogie nezaujal první díl, až dvojkou se to zlomilo, takže nikde není psáno, že by Andromeda neprorazila pokračováním, začátky holt bývají těžký. Nejvíc Andromedě ublížil ten nesmyslný hate na animace po vydání. Dneska každej harant a puberťák čumí na youtubery, a když něco zhejtí, tak to pak hejtí taky. My jsme si na těžkopádnou jedničku před 10 lety taky museli zvyknout a vytvořit si vztah k celému universu, nebylo to hned. S tím se vážou i charaktery. Kdysi při prvním hraní mě moc nezajímaly a naopak mě některé postavy vytáčely, ať už to byla Jack nebo Miranda. Při dalším hraní jsem je začal vnímat úplně jinak a dnes dokážu ocenit i toho přiblblýho Jacoba. EA/Bioware chybovalo, zaplatilo za to a uvidíme v budoucnu. Nezkušený tým se projevil a udělal nejhorší Mass Effect, nikoliv špatnou hru. Kdo ví, třeba za rok budeme pět ódy na Anthem od tvůrců původního ME.
Origin, Steam, Uplay, GOG, RSC - KriegCZ
Uživatelský avatar
destanov
Rotný
Příspěvky: 171
Registrován: úte 28. kvě 2013 21:27:54

Re: Budoucnost ME...po Andromedě?

Příspěvek od destanov »

Pokračování se dočkáme určitě, protože je to silná a cenná značka, která sama o sobě přitáhne obrovskou mediální pozornost. Bohužel ale očekávám, že to bude takový ten velký návrat po 10-15 letech. V blízké době tomu nedávám žádnou velkou naději. Andromeda byla z finančního hlediska neúspěch - tedy čísla pokud vím nejsou známa, ale studio bylo de facto rozpuštěno a veškerá DLC odpískána, což je u takové hry unikum. A současné trendy mluví silně v neprospěch příběhových her pro jednoho hráče. Takové projekty bohužel stojí obrovské peníze, ale návratnost je omezená. Část "hráčů" se raději podívá, jak to hraje jejich oblíbený youtuber a možnost prodávat v takové hře loot boxy, skiny a podobně je velmi malá, přitom mikrotransakce už mnohdy tvoří polovinu z peněz, které hry vydělají. Proto taky ti lepší z Bioware pracují na Anthem - má prostě v dnešní době větší ekonomický potenciál.

A proč Andromeda neuspěla? Největší problém vidím v odlehčené atmosféře, kopírování trilogie a kvantitě na úkor kvality.

1) ATMOSFÉRA - trilogie měla úžasnou atmosféru osudovosti, velkoleposti, ale zároveň určité bezmoci a strachu z něčeho neznámého a strašně mocného. Postavy se chovaly dospěle a vážně, vesměs šlo o zkušené profíky či extrémně nadané mladé jedince (Tali, Liara), přesto se našlo i něco humoru, ale humor tu nestál v popředí, jako by to byla alfa a omega hry.
U Andromedy jsem měl dojem přesně opačný. Infantilní atmosféra, kde na sebe postavy dělají opičky, strašně často něco zlehčují a člověk by snad nenašel cut scénu, kde by někdo neměl potřebu se něčemu pošklebovat. Proboha proč? Když už, tak drsňáci, co občas udělá nějaký fórek, funguje. Naproti tomu infantilní vtipálek, který se sem tam snaží působit drsně, nefunguje.
Zatímco trilogie skutečně navodí pocit naléhavosti a záchrany galaxie, z Andromedy jsem měl neustále pocit, jako bych šel s partou teenagerů do cukrárny.

2) KOPÍROVÁNÍ - měli příležitost vytvořit úplně nový svěží příběh. Místo toho v podstatě okopírovali trilogii. Zase tu máme mocné a kruté nepřátele, zase tu máme mocnou zaniklou rasu plnou záhad, zase tu máme roli superagenta s vyššími pravomocemi, citadelu atd. Odlišnosti především v detailech a v mnohem horší kvalitě toho všeho. Proboha proč? Co nějaká kreativita a vlastní invence? Už jen ty rasy - první díl trilogie přinesl kvariany, krogany, turiany, asarijky, elkory, volusy, batariany atd. a tady jen tři nové rasy? Navíc vcelku nezajímavé? Když mají všechny ostatní už hotové? Celé to na mě v kombinaci s prvním odstavcem působí tak, že Andromeda měla být restartem série pro novou, mladší generaci hráčů.
No budiž, tak prostě nebyli moc kreativní, ale proč alespoň smysluplně nenavázali na trilogii? Jasně, takže tu máme obří intergalaktickou flotilu, ale v trilogii o tom ani zmínka? O něčem TAK masivním? ale no ták...Přitom se jim na zlatém podnosu nabízelo tolik lepších možností! Proč ksakru nenavázat na smrťáckou invazi? Proč nepojmout archy jako přísně tajný plán B, kdyby se galaxie reaperům neubránila? Pocit osudovosti a strachu by byl rázem tu!

3) KVANTITA X KVALITA - Vývojáři se chlubili, kolik tisíc unikátních postav ve hře mají. Ok, výborně. Kolik z nich je zapamatovatelných? Na kolik z nich budou hráči roky vzpomínat? Já tam žádnou takovou postavu nenašel, snad jen Cora, turianka a PeeBee (tu nemusím, ale uznávám, že je aspoň nějaká). Všechno ostatní nudná šeď. Podobně je to s lokacemi. Planety vypadají naprosto famózně, o to větší škoda je, že každá lokace vypadá jak přes kopírák a nemá žádnou duši, nic.

Technické problémy jsou už jen taková třešnička, ty samy o sobě by nikoho od koupě jinak kvalitní hry neodradily.
Uživatelský avatar
Honzaleco
Kapitán
Příspěvky: 1147
Registrován: sob 05. led 2013 12:36:48

Re: Budoucnost ME...po Andromedě?

Příspěvek od Honzaleco »

...pořád mi tak trochu vadí, jak "dopadla" značka Mass Effect a tak trochu jsem se zamyslel... Nebudu zakládat nový vlákno, protože jsem na to moc línej - tohle nebude ani tak o budoucnosti ME, jako spíš o minulosti (teď mám na mysli hlavně vývoj Andromedy).

Disclaimer: Následuje "mírnej" hejt na EA/BioWare. A trochu na Anthem.

-----

Jak to bylo: před rokem na EA Play (E3) poprvé ukázali Anthem. Tu hru vyvíjí hlavně v Edmotonu (ti zkušenější v Bioware), podílí se na tom Karpyshyn, bla bla bla. Andromedu měli na svědomí v Montreal (tam to pak spolkli do EA Motive, good riddance, ale to už jsem trochu mimo).
My point is... EA podle mě dobře věděli, že Andromeda nebude úspěšná anebo je už Mass Effect prostě nezajímal, tak Andromedu hodili na míň zkušenej Montreal a de facto se na ní vyflákli a přešli na Anthem. Fanoušci ME záměrně ostrouhali...
...ale pozor! Máme pro vás novou IP, na který dělají ti lepší od nás! Takže signál pro všechny z vás, kdo jste fanoušci ME. Sice jsme ještě nevydali Andromedu, ale nad tou sérií jsme už i my zlomili hůl, takže MEA vám udělají v Montrealu, uvidíte, co z toho bude...ale na ME potom stejně kašlem a pak pro vás máme Anthem! Volejte sláva a tři dny se radujte!!
:turian:

Pardon...ale kromě toho, že mi tohle přišlo (a pořád přijde) od EA jako facka fanouškům série ME, tak...no, já nevim; mít jednu slibnou a dobře zavedenou značku, pracovat na ní a pak se na ni mírnix týrnix vykašlat a přesunout se k naprosto novýmu projektu, to mi nepřijde jako ideální chování podnikatele, kterej chce generovat co největší zisk. V tý souvislosti mluvím i o tom, co jsme se teď o Anthem dozvěděli - grafika a lokace supr, dechberoucí, na to nejde nic říct...ale příběh asi nebude žádný wow, romance nebudou...hm? Ten génius, co řídí marketing EA (a že to bude fakt "génius") by si mohl spočítat, že fanoušci her v BW stylu chtějí hry v BW stylu. Čili klást důraz na příběh, vyprávění apod. Vyprdnout se na ME - sérii, která měla fakt velkej potenciál - a místo toho jít dělat něco jinýho a začít s tim na zelený louce? Ok, je to vaše volba...

...já bych si něco takovýho třeba nelajznul. Píšu fikci k Andromedě...a i když tušim, že jí ve finále bude číst asi jenom pár lidí a že nejspíš bude mít menší ohlas (úspěch) než moje první, tak to chci i přesto udělat co možná nejlíp (sakra!). Kdybych se na to třeba v půlce jan tak vykašlal a šel tvořit něco jinýho, tak by mi to přišlo: a) nefér k potenciálním čtenářům/fanouškům a b) minimálně trochu nezodpovědný. Dal bych tim najevo, že nemam potřebnou vůli něco dokončit a že mi nedělá problém se na nějakou činnost jen tak vykašlat a pustit se do něčeho, o čem si myslim, že by mohlo bejt lepší. A z hlediska EA/BioWare nechápu ten jejich tah taky ještě z fin. hlediska - pořádně vymakaná a propracovaná Andromeda by mi určitě přinesla zisk. Takhle sice možná dosáhnu většího zisku, ale je tam to možná. Vždyť to není racionální chování!


Nakonec pár slov k Anthem: Musim říct, že to jde docela mimo mě...asi proto, že pořád tak nějak cejtim, že místo toho mělo přijít něco dalšího z ME a nepřišlo...což je trochu hořká pilulka. Možná si to zahraju, ale ňákýmu hypu k tý hře jsem rozhodně nepodlehnul a pravděpodobně ani nepodlehnu.
Odpovědět