Zhodnocení hry (Singleplayer)

Vše o zápletce v nové galaxii. Užitečné rady a tipy.
Podporučík
Uživatelský avatar
Příspěvky: 371
Registrován: stř 06. úno 2013 20:47:52

Zhodnocení hry (Singleplayer)

Příspěvekod Vlada47 » sob 15. dub 2017 10:51:48

Po pečlivé a dostatečně dlouhé úvaze (dejme tomu... tak 5 minut) jsem se rozhodl sepsat své zhodnocení nebo možná spíš dojmy z jednotlivých částí hry. Nenazval bych to úplně recenzí, už z toho důvodu, že se nebudu snažit držet nějaké formy a jestli očekáváte, že tomu dám na konci nějaké číslo nebo zhodnotím jedním slovem - nečekejte. :) Možná na konci uvedu nějaký výčet toho, co považuji za dobře/špatně provedené části hry. V každém případě se budu snažit hru rozdělit do určitých celků a ty popisovat zvlášť, přičemž na konci bude jeden až dva odstavce, které to celé shrnou. Vzhledem k tomu, že se budu dost rozepisovat, budou sem jednotlivé sekce přibývat jako jednotlivé příspěvky (můžete to samozřejmě komentovat v průběhu). Jinak upozornění - nebudu si lámat hlavu se spoilery, pokud budu chtít něco vysvětlit přes konkrétní události ve hře, tak to udělám (ostatně proto je tento příspěvek v sekci Singleplayer... druhý důvod je ten, že tu nebudu řešit multiplayer, ten jsem zatím hrál asi tak dohromady 2 hodiny). Moje dojmy jsou založené na jednom průchodu hrou, který trval zhruba 105 hodin čistého času. Bez dalšího komentáře bych tedy přešel k věci... bez nějakého specifického řazení částí.

Podporučík
Uživatelský avatar
Příspěvky: 371
Registrován: stř 06. úno 2013 20:47:52

Re: Zhodnocení hry (Singleplayer)

Příspěvekod Vlada47 » sob 15. dub 2017 11:13:57

Hratelnost a herní mechanismy
Část hry, která je jednoznačně důležitá, bez ohledu na žánr, pokud vás hra jednoduše nebaví hrát, moc dlouho se u ní asi nezdržíte. Budu zde rozebírat záležitosti jako boj, výrobu a modifikace vybavení, rozvoj schopností, průzkum planet a další menší prvky.

Začnu tou pravděpodobně nejsilnější částí Andromedy z této sekce (možná i celé hry) - bojem. Zprvu (tak prvních 10-15 hodin hraní) jsem váhal, jestli spíše nepreferuji boj, jak byl prezentován v ME3, ale když jsem si zvykl na jet-pack, určité změny v chování některých schopností a zbraní a celkové tempo boje, začal se mi boj v ME:A líbit patrně nejvíce ze všech 4 her. Takže obecně pocit z této části hry je dost pozitivní, jako variabilní střílečka by hra u mě obstála. Nicméně to neznamená, že by zde problémy nebyly. Jedním z nich je určitě uměla inteligence nehratelných postav v boji - celkem často jsem je přistihl se jednoduše zaseknout na nějakém místě nebo provádět celkem nesmyslně akce, což je ještě celkem v pořádku u nepřátel, protože ti se na vás valí zpravidla v hojném počtu a zejména na obtížnost Insanity dokáží vydržet celkem dost vašich útoků, ale u zamrzí to u parťáků, kteří pak často nabíhají rovnou do nejhustší palby a samozřejmě se tam nechají v několika chvílích položí na zem. Problém je o to horší, že kromě nejzákladnějších příkazu "útoč na toho" a "vrať se ke mně" nad nimi žádnou moc nemáte. Celkem mi chyběla možnost používat jejich jednotlivé schopnosti podle vlastního výběru. Ovládání mi také přišlo dobře vyřešené - celkem významný plus za to, že takřka každá důležitá akce má teď vlastní klávesu místo toho, abyste dělali polovinu věcí mezerníkem.

Co se týče systému výroby zbraní, zbrojí, jejich modifikací a obecně výběru vybavení, byl jsem celkem příjemně překvapen tím, že dokázali do hry dostat značnou variabilitu bez toho, aby se vrátili k systému v ME1, kde jste sice měli hromadu různých zbraní a zbrojí, ale 75% z nich byly naprosto zbytečné, protože jste jednoduše brali tu věc, co zrovna měla největší číslo u nejdůležitějšího parametru. Tady mi přijde, že si můžete vybrat opravdu to, co sedí vašemu stylu hraní spíše než automaticky tu obecně nejsilnější dostupnou věc. Možnost vkládat do vybavení různá vylepšení během výroby se mi taky líbila, byť statistikami mi některé přišli trochu zvláštní a některé se pak i zvláštně chovali (mám na mysli ty, co mění způsob střelby ze zbraní), ale to je pro mě spíše detail, který se dá případně vybalancovat. Obecně celý systém je zajímavým vylepšením toho, co měl ME3. Na druhou stranu docela mě mrzí nemožnost jakkoliv vybavit spolubojovníky, kdy už jim ani nemůžete dát nějakou lepší zbraň, to by v týmově orientované hře skutečně chybět nemělo. Přítomnost výzkumu se mi na jednu stranu zdá trochu zbytečná, protože to trochu uměle protahuje dobu, než se vám podaří nějaký předmět získat k použití, na druhou stranu je to právě výzkum, který požaduje po hráči, aby trochu plánoval, protože není ani zdaleka dost bodů na všechny předměty. Asi by se mi osobně líbilo, kdyby bylo nutné vyzkoumat danou zbraň/zbroj jednou (třeba se zvýšenou cenou v bodech oproti současnému mechanismu) a všechny její další úrovně by byly zamčené pouze za požadovanou úrovní postavy.

Andromeda šla ve vývoji schopností cestou classless systému, o kterém sice nemůžu říci, že by byl lepší (nebo naopak horší) než systém, co byl v předchozích dílech. Na jednu stranu celkem oceňuji možnost vytvořit si vlastní variaci nějaké herní třídy tím, že jí dáme nějaké netradiční schopnosti. Co se týče možností přepínat profily, tak je to určitá cesta, jak si vyzkoušet více stylů hraní na jedné postavě, na druhou stranu je tam celkem limitující počet max. 3 aktivních schopností naráz, takže ve výsledků pak budete přepínat spíše kvůli tomu, abyste mohli použít jiné schopnosti v rámci toho samého profilu. Celkem bych ocenil, kdybych mohl mít současně alespoň o jednu schopnost navíc. Je tady také potenciální problém s tím, že tento mechanismus může potlačovat chuť do opětovného hraní - pokud si vyzkoušíte všechny hlavní styly hraní (možnost provést respec tomu taky celkem nahrává) v jednom průchodu, nemusíte už mít náladu zkoušet hru znova.

Průzkum jednotlivých planet nebo obecně jakýchkoliv lokací je celkem zajímavým přídavkem... dokud nezjistíte, že je to většinou o tom samém pořád dokola. Jezdíte Nomádem sem a tam, sbíráte suroviny, likvidujete skupiny nepřátel (občas celkem náhodně rozmístěné) a skenujete každou ptákovinu. Celkový pocit z ovládání vozidla situaci trochu vylepšuje, ale i tak jsem se často přistihl, že už se pouze snažím dojet na vytyčené místo, kde mám něco splnit, než abych jen tak prozkoumával, co je za tím dalším kopcem nebo, co najdu na tom dalším stanovišti. Celkem problém jsem také měl s pro mě nepochopitelnou frekvencí obnovování nepřátel na jejich stanovištích - postřílíte je, za 3 minuty tudy jedete znovu a máte je tam zpátky (a ještě tam při vašem přiblížení přistane člun s dalšími 5 kusy). V pozdějším fázích hry už jsem je radši ignoroval a jel dál. Ještě bych chtěl zmínit hackovací mini-hru, na kterou mám v celku podobný názor jako na prozkoumávání - u prvních dvou možná třech setkání jsem si říkal: "Ok, mini-hra, kde je třeba se trochu zamyslet a místo jednoduše použít postřeh, zajímavé.", jenže jakmile jsem zjistil, že už se to tak bude řešit pořád, radši jsem použil klíče. Osobně si myslím, že hackovací mini-hry jsou v podobných hrách už přežitek, který vás spíše naštve. Navrhoval bych hackování schovat za nějakou schopnost bez mini-hry (buď to postava zvládne nebo ne) nebo se na to vykašlat úplně jako v ME3 a pouze spustit animaci, že se někde něco děje s příslušným rozhraním (ostatně tady za vás tyto věci technicky tak jako tak řeší SAM).

Podporučík
Uživatelský avatar
Příspěvky: 371
Registrován: stř 06. úno 2013 20:47:52

Re: Zhodnocení hry (Singleplayer)

Příspěvekod Vlada47 » sob 15. dub 2017 14:02:37

Technická stránka hry
Zde budu v podstatě řešit dvě věci - audiovizuální zpracování a bugy.

Co se týče grafiky ME:A jako takové, nemám moc co vytknout. Prostředí jednotlivých planet, efekty, vzhled vybavení a vozidel, rozlišení textur a celkový vzhled většiny objektů... to všechno vypadá prostě dobře. Horší už to ovšem je, když se podívám na obličeje postav - jsou často dost vzhledově dost jednoduché, postrádají detail a spousta z nich vypadá prostě zvláštně. Spousta postav také trpí tím, že má +/- stejný obličej jako těch 134 postav, co jste viděli předtím, nejvíce patrné je to na asarijkách... kromě PeeBee vypadají všechny zhruba stejně (legračně). Dost patrně je to na očích, které vypadají neuvěřitelně plasticky, takže výrazy postav jsou pak víceméně buď takové nezúčastněné nebo vypadají, jako by ty postavy požily nějakou hodně silnou substanci... Patch 1.05 sice tohle do určité míry řeší, ale to už mělo být vyřešené před vydáním.

Čímž se dostáváme k oblíbenému tématu - animace. :D Osobně mě to neovlivňuje asi tak jako spoustu dalších hráčů, většinou se tomu spíš zasměji a pokračuji v hraní, ale místy to dovede celkem dobře zabít náladu, kterou se hra možná snaží naladit. Nejde taky jenom o animace při rozhovorech nebo scénách, i pohybový model postav a Rydera v herním světě vypadá vážně celkem podivně - u postav se často zdá strašně toporný a Rydera občas zvláštně reaguje na terén, který není úplně rovný. Na druhou stranu ve hře se dá narazit i na pár chvilek, kde se ty animace povedly, jen je jich prostě málo. Zbytek jsou buď zmiňované zvláštnosti nebo jsou prostě několik let za současností.

Co se týče zvuků ve hře, asi nemám co vytknout, ale to už je takový standard ve hrách s vyšším rozpočtem, takže zde ani není moc k rozebírání. Soundtrack působí celkem svěže a některé kousky znějí celkem dobře na samostatný poslech, ale podle mého názoru tomu chybí určitá hloubka nebo ráz soundtracku z původní trilogie. Také zde nemám jistou spontánně vytvořenou asociaci jednotlivých skladeb s událostmi ve hře. U řady skladeb z trilogie si totiž při samostatném poslechu automaticky vybavím příslušné události ze hry. U Andromedy se mi to tak z 90% nestává, což mi osobně prostě chybí. Celkově sečteno a podtrženo - soundtrack je dobrý, jen mu chybí několik vlastností, které by ho učinily dobře zapamatovatelným.

Na konec jsem si nechal technické bugy... Kdybych tu měl rozepsat všechno, na co jsem narazil, asi bych to mohl psát celý den, takže se budu snažit jen o některé příklady, protože hra byla zkrátka vydána ve stavu, v jakém být vydána neměla. Kromě celkem drobných a úsměvných bugů ve vzhledu hry nebo fyzice je tady řada mnohem horších jako nefungující questy, nespouštějící se konverzace nebo problémy s uloženými pozicemi, které se někdy nenačítají. Další bugy se pak týkají interakce s prostředím... zejména při boji se mi čas od času stávalo, že nepřítel se objevil někde ve zdi nebo zůstal trčet ve vzduchu, což by nebyl až tak hrozný problém, kdybych se na něj dokázal nějak dostat... v kombinaci se situací, kdy je krokem nějakého questu zabít všechny nepřátele v dané oblasti to dokáže hodně naštvat. Problémů nezůstalo ušetřené ani GUI, které někdy nereaguje nebo se začne zvláštně chovat, zasekne se apod. Bugů je hře zkrátka hodně a osobně bych byl mnohem radši, kdyby hra vyšla třeba v létě nebo až na podzim s většinou těchto problémů vyřešených.

Edit: teď mi došlo, že jsem zapomněl rozebrat GUI hry, které má řadu problémů, patrně z důvodu směřování na konzole a nedostatečné promyšlenosti (ono jde vyrobit GUI, které je dobré jak pro konzole tak pro PC). Na druhou stranu, kdyby měl popisovat konkrétní prvky a co se mi na nich nelíbí, potřeboval bych to ukazovat na obrázcích, což by zvětšilo příspěvek do docela obludných rozměrů, takže jenom zmíním obecné problémy, které s GUI mám.

Asi největším problémem, co postihuje zejména inventář (který je mimochodem docela zbytečný, protože z něj není možné nic používat, maximálně je tu příkaz na rozebrání věcí) a obrazovku na výzkum/výrobu je naprosto pitomý způsob získávání informací, kdy se musíte proklikat přes hromadu obrazovek, než zjistíte určité informace o předmětu. Jednotlivé obrazovky pak také mají spoustu nevyužitého místa, které by se mohlo využít pro různé porovnávací informace, což by zmíněný problém z velké části řešilo. Obecně vzato tam chybí možnost řadit věci nebo použít nějaký vlastní filtr, takže jste odkázáni na nekonečné projíždění seznamů. Dalším problémem je mapa, na které jednak často není zřejmé, kde se některá místa nacházejí (to pseudo-3D mi obecně nepřijde jako dobrý nápad) a potom tam chybí nějaký list úkolů (opět - je na to nevyužité místo), kterým by šlo jednotlivé body na mapě hromadně označovat, a taky popisky jednotlivých vyznačených míst. Dalším problémem je kompas, který prostě není moc užitečný, v boji dokonce i trochu mate, než si na to zvyknete. Osobně bych preferoval klasickou minimapu někde v rohu obrazovky. Další problémy jsou už spíše drobnosti, ale celkově u mě GUI dost propadá.

Podporučík
Uživatelský avatar
Příspěvky: 371
Registrován: stř 06. úno 2013 20:47:52

Re: Zhodnocení hry (Singleplayer)

Příspěvekod Vlada47 » pon 17. dub 2017 10:11:25

Vzhledem k tomu, že se prohlížeč rozhodl při psaní další části odpojit od fóra a já jsem při odeslání požadavku ztratil další hromadu textu, který jsem teď 1,5h vymýšlel, odkládám dopsání na neurčito, než mi přejde chuť mlátit do všeho možného (odhadem tak týden). :evil:

PS: Ano já vím, měl jsem si ten text ukládat alespoň do schránky, kill me... x)

Zpět na Singleplayer (spoilery povoleny)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník