Posun od silného příběhu k nesouvislým událostem

Svobodná sekce, která se netýká přímo hry.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vlada47
Podporučík
Příspěvky: 371
Registrován: stř 06. úno 2013 20:47:52

Posun od silného příběhu k nesouvislým událostem

Příspěvek od Vlada47 »

Nedávno mě napadla taková myšlenka, která se může zdát spoustě lidí zvláštní a možná i nepřijatelná (ba až kacířská :D ), týkající se produkce Bioware za posledních... cca 8 let. O co jde... předně upozorňuju, budou tady spoilery na hry, co jste možná nehráli. A taky to bude hodně textu... :D

V sériích Mass Effect a Dragon Age (berte, prosím, na vědomí, že jsem ještě nehrál Inquisition, takže ten díl neberu teď v úvahu) mi osobně přijde, že Bioware se odklání od jednoho silného příběhu, který má hlavu a patu a na který je alespoň většina postav, které se k hráči přidávají, nějak navázaná, k jakémusi schématu, kde na začátku máte nějakou zápletku, která vám dá jakousi motivaci něco dělat, ale 75% hry se pak soustředí na řešení situací okolo vašich společníků bez nějakého vlivu na tu hlavní dějovou linku. V podstatě - kdybyste polovinu těch osob vypustili (jakkoliv dobře napsané a oblíbené mohou být), nic důležitého se opravdu nestane.

Začnu to rozebírat na příkladech, nejdříve u Dragon Age, neb ten mám teď v živé paměti a v podstatě tady jsem o tomto tématu začal trochu přemýšlet.

V Dragon Age: Origins je vaším cílem (potom, co dokončíte část zabývajícící se vaším původem) přidat se ke Grey Warden řádu a bojovat proti darkspawnům. Události se rychle podělají a vy dostanete za cíl sjednotit různé skupiny ve Fereldenu a porazit archdemona, hra se pak podle toho větví a dojde i na řešení politiky Fereldenu. Teď jak se do toho všeho zapojí vaši společníci...

Alistair má poměrně jasnou roli vůči hlavnímu cíli - je to Grey Warden jako vy, zároveň vám vysvětlí řadu věcí o jejich řádu a nakonec se dozvíte, že je polovičním bratrem aktuálně padlého krále, což potom vyústí v jeho roli jako jeho potenciálního nástupce. Prostě obecně vzato v té hře jeho postava dává značný smysl.

Morrigan se k vám přidá potom, co vás Flemeth zachrání v bitvě v Ostagaru a obecně vzato tyto dvě postavy tvoří dost důležitou složku v počátku hry. Nakonec se ukáže, že Morrigan má ohledně vaší mise vlastní agendu a to získat prostřednictvím toho, že jste Grey Warden, duši archdemona... můžete to samozřejmě odmítnout, ale zase je to další napojení na hlavní zápletku.

Dál už je to trochu slabší, ale pořád - Zevrana potkáte tím způsobem, že ho na vás pošle Loghain. Oghren má docela solidní význam (nemusíte jej teda brát s sebou) v části, kde řešíte Orzammar, resp. Deep Roads. Wynne má zase zásadní spojení s částí, kde řešíte Circle of Magi. U Leliany a Stena teď z hlavy právě nic zásadního k hlavnímu příběhu nevidím, oba se do toho tak nějak přimotají ze začátku hry a jsou tam, nicméně zrovna Leliana má občas extra informace ohledně řady míst ve hře. Shale je DLC postava, ale i u ní člověk dostane trochu víc expozice během questu v Deep Roads.

U Dragon Age 2 se to tak nějak ztrácí... když pominu to, že celá hra je v zásadě složená z poměrně slabě souvisejících události, ke kterým ani jako ústřední postava Hawke nemáte bůhvíjaké spojení, napadají mě 3 postavy (vyjma vašeho sourozence, ale ti jsou tam hlavně proto, že jsou součástí vaší rodiny... kterou se vám hra neustále snaží zabít). V zásadě jste víc soustředění na obíhání vedlejších questů pro vaše společníky a většinu času nemusíte na tím hlavním přemýšlet.

Varric - v podstatě děj vypráví, takže nějak dává smysl, aby se vyskytoval ve vaší družině + je to taková vaše spojka ke gildě obchodníků se kterou se chcete vypravit do Deep Roads. Isabela - většinu času to není moc cítit, ale v podstatě celá šlamastyka 2. aktu se stala z velké části díky ní. Anders - ke konci hry ten šílenec odpálí místní Chantry, což okamžitě spustí shitstorm mezi templáři a mágy.

Opravte mě, ale nikde nevidím větší význam postav jako Aveline, Merrill, Fenris... nahraďte je kýmkoliv jiným a ta hra bude pořád fungovat tak, jak funguje. Celá by mohla mít podtitul "Adventures of Hawke and his buddies".

Mass Effect...
Hra má poměrně soustředěný příběh, jdete z mise do mise, víceméně postupujete podle toho. U těch parťáků to není takový silný význam jako u DA:O, ale pořád tady je. Ashley/Kaidan mají poměrně jasné místo v rámci Eden Prime a pak mají svůj kritický okamžik na Virmiru. Garrus, Wrex a Tali jsou v nějaké podobě zapojeni do vašeho vyšetřování Sarena, Wrex má taky svůj důležitější moment na Virmiru. Liara je v podstatě cílem jedné z hlavních misí a dostanete od ní extra expozici, pokud jí s sebou vezmete na Noverii. Ty vedlejší věci tu jsou samozřejmě dost dobře viditelné, ale pořád vás to tak nějak drží v tom hlavním příběhu.

Mass Effect 2...
Tady Bioware udělalo obrovskou otočku a najednou se většina hry točí kolem verbování parťáků. Dá se říct, že celá zaměnitelnost většiny členů týmu, jde na vrub tomu, že vám můžou potenciálně všichni umřít na konci hry. V zásadě větší význam pro hlavní misi (zničit Collectory) má Miranda a Mordin... nějaký drobný význam pak ještě Jacob (je pevnou součástí Cerbera a má roli na úplném začátku) a Tali (Freedom's Progress).

Mass Effect 3...
Tady bych řekl, že se to trochu zlepšilo z tohoto pohledu, protože naopak většina členů (je to dáno tím, že jich máte zase méně) má větší či menší roli v událostech hlavních misí. Liara... Mars + Thessia + funkce jako Shadow Broker, Virmire Survivor - částečně Mars + osvobození Citadely, Garrus - Menae, Tali - mise ohledně Quarianů, EDI - Chronos Station. V podstatě pouze Vega je tam tak nějak jako doplněk... Javik sice nemá žádnou přímou osobní účast, ale dává vám extra informace ohledně Protheanů, což se tak nějak promítá v hlavním příběhu.

Celkově vzato... začínám dávat přednost menšímu počtu společníků, kteří ale budou mít větší význam v globálním hledisku hry než fungovat vyloženě jako lehce zúčastněný komentátor událostí, se kterým se dá pokecat mezi misemi a potenciálně se s vámi může vyspat. :D Taková moje představa pro ME: Andromeda...

Jak to vidíte vy? Sdílíte podobný názor, dáváte naopak přednost tomu, když se hra soustředí na tyto vedlejší záležitosti nebo si myslíte, že mi prostě a jednoduše hráblo více než obvykle? :D
Uživatelský avatar
Honzaleco
Kapitán
Příspěvky: 1147
Registrován: sob 05. led 2013 12:36:48

Re: Posun od silného příběhu k nesouvislým událostem

Příspěvek od Honzaleco »

V sidequestech vidim hlavně smysl v získání dodatečnejch xp a levelů...i když třeba moc nesouvisí s hlavní zápletkou, pořád se ti díky nim postava vyvíjí a jejich plnění timhle způsobem zužitkuješ v hlavním příběhu...


...já teda zas až tolik nepociťuju, že by se ňák moc odkláněli od hlavní dějový linky a věnovali část hry "sekundárním" nebo více či méně nepodstatnejm věcem.
Z hlediska těch companionů - to už jsi zhruba popsal, skoro všude se najde někdo, kdo se ve výsledku jenom tak přisral, do děje hry nijak nezapadá a ani v žádnym jeho momentu nesehraje podstatnější roli...ale většina společníků v BW hrách tam podle mě patří právem...
...jedině v ME2 se trochu odklonili od toho schématu "Splň několik hlavních úkolů (na různejch místech), aby se ti odemkla poslední fáze" ...ale tam je to zase kompenzovaný nabíráním suicide squad. Jasně, můžu říct, že třeba Thane nebo třeba Samara (o DLCčkovejch postavách ani nemluvim) nemají pro děj žádnej větší význam, ale tam by se zase dalo říct, že celý tohle rekrutování podtrhuje úkol, že musíš dát dohromady tým bojovníků - a tak tam nabíráš lidi. A takovouhle spojitost mají všichni s příběhem.

(jako v Expendables...
...
Sly taky musel dát dohromady tým - proto je tam vyobrazený, jak nabere ty čtyři maníky a Banderase, kterej je potom větší frajer než ta celá čtveřice
)

Co se týče sidequestů a jejich vztahu k příběhu - taky to zatim docela funguje...v DA:O lítáš po Fereldenu a řešíš většinou věci, spojený s darkspawnama...v DA2 je prostě všechno v Kirkwallu, no... :/ ...v ME2 to propojovala osoba zaměstnavatele, co ti dává úkoly (TIM)...v ME3 se většina taky odehrávala na pozadí války.

-----

Vybavil jsem si ale dva sidequesty z jedničky - jsou to jenom příklady - jeden má víceméně vztah k zápletce (a z toho hlediska chápu, že tam je, druhej by tam (podle mě) bejt nemusel:

ANO
Geth Incursions...jak jste museli v systému najít základny gethů a pak jít na jejich hlavní základnu...to odpovídá zápletce a se zařazenim tohohle questu nemam nejmenší problém.

NE
Major Kyle a biotici...vztah k aktuálnímu problému to nemá...proč to Shepard vlastně řeší? (jenom proto, že toho majora zná)...no dobře...udělám to, quest to neni špatnej, ale hlubší roli tam postrádam...

:)
Uživatelský avatar
Jerry501
Desátník
Příspěvky: 51
Registrován: stř 22. črc 2015 21:04:11
Bydliště: Liberec

Re: Posun od silného příběhu k nesouvislým událostem

Příspěvek od Jerry501 »

Tady jde spíše o to jak moc velký chceš aby svět byl a jak moc ho chceš znát. Máš nějaký svět (ME, DA, SW,...) a vněm se odehrává příběh, pokud tě zajímá více příběh tak se ho držíš a narazíš na mnoho postav a misí s ním nesouvisející, ale pokud tě krom hlavního příběhu zajímá i svět ve, kterém se odhrává tak narazíš na mnoho věcí rozvíjejcí tento svět.
Já osobně jsem to hrál oběma způsoby, ME1 jsem hrál jednou 17h podruhé 32h to samí s DAO ba dokonce i s SWTOR jednou jsem hrál jen hlavní dějové mise a přelítal jsem z palnety na planetu, po druhé jsem vyždímal ze všeho maximum a za stejný čas kdy jsem předtím stihl třeba 3 planety jsem najednou strávil na jedné, proč? protože jsem chtěl daný svět co nejvíce poznat a co nejvíce se o něm dozvědět a to je ve všech Bioware hrách.
Dají ti obrovský vesmír, který můžeš buď zkoumat nebo jím jen prolítnout a potom tedy buď máš věci jenž ti rozvíjí svět a nebo jsou to věci mimo hlavní děj, je jen na tobě jak naně pohlížíš, příklad třeba zmiňovaný Thane, s hlavním dějem nemá skoro nic společného, ale na druhou stranu ti rozvíjí ME svět o drelly a jejich kulturu.
Existují 3 druhy her, první máš příběh a toho se jen držíš a hra tě jím vede, druhá máš volný svět, aneb tady máš svět dělej si co chceš a nakonec třetí jenž je napůl jedno a napůl druhé a to jsou hlavně BW hry, tedy otevřený svět, kterým vede hlavní děj.

Takže závěrem, buď na ně nahlížíš jako na věci jenž nemají nic společného s hlavním dějem, nebo jako na věci jenž ti rozšiřují svět ve kterém se hlavní děj odehrává.
Odpovědět