Technická stránka hry
Zde budu v podstatě řešit dvě věci - audiovizuální zpracování a bugy.
Co se týče grafiky ME:A jako takové, nemám moc co vytknout. Prostředí jednotlivých planet, efekty, vzhled vybavení a vozidel, rozlišení textur a celkový vzhled většiny objektů... to všechno vypadá prostě dobře. Horší už to ovšem je, když se podívám na obličeje postav -
jsou často dost vzhledově dost jednoduché, postrádají detail a spousta z nich vypadá prostě zvláštně. Spousta postav také trpí tím, že má +/- stejný obličej jako těch 134 postav, co jste viděli předtím, nejvíce patrné je to na asarijkách... kromě PeeBee vypadají všechny zhruba stejně (legračně). Dost patrně je to na očích, které vypadají neuvěřitelně plasticky, takže výrazy postav jsou pak víceméně buď takové nezúčastněné nebo vypadají, jako by ty postavy požily nějakou hodně silnou substanci... Patch 1.05 sice tohle do určité míry řeší, ale to už mělo být vyřešené před vydáním.
Čímž se dostáváme k oblíbenému tématu - animace.
Osobně mě to neovlivňuje asi tak jako spoustu dalších hráčů, většinou se tomu spíš zasměji a pokračuji v hraní, ale místy to dovede celkem dobře zabít náladu, kterou se hra možná snaží naladit. Nejde taky jenom o animace při rozhovorech nebo scénách, i pohybový model postav a Rydera v herním světě vypadá vážně celkem podivně - u postav se často zdá strašně toporný a Rydera občas zvláštně reaguje na terén, který není úplně rovný. Na druhou stranu ve hře se dá narazit i na pár chvilek, kde se ty animace povedly, jen je jich prostě málo. Zbytek jsou buď zmiňované zvláštnosti nebo jsou prostě několik let za současností.
Co se týče zvuků ve hře, asi nemám co vytknout, ale to už je takový standard ve hrách s vyšším rozpočtem, takže zde ani není moc k rozebírání. Soundtrack působí celkem svěže a některé kousky znějí celkem dobře na samostatný poslech, ale podle mého názoru tomu chybí určitá hloubka nebo ráz soundtracku z původní trilogie. Také zde nemám jistou
spontánně vytvořenou asociaci jednotlivých skladeb s událostmi ve hře. U řady skladeb z trilogie si totiž při samostatném poslechu automaticky vybavím příslušné události ze hry. U Andromedy se mi to tak z 90% nestává, což mi osobně prostě chybí. Celkově sečteno a podtrženo -
soundtrack je dobrý, jen mu chybí několik vlastností, které by ho učinily dobře zapamatovatelným.
Na konec jsem si nechal technické bugy... Kdybych tu měl rozepsat všechno, na co jsem narazil, asi bych to mohl psát celý den, takže se budu snažit jen o některé příklady, protože hra byla zkrátka vydána ve stavu, v jakém být vydána neměla. Kromě celkem drobných a úsměvných bugů ve vzhledu hry nebo fyzice je tady řada mnohem horších jako
nefungující questy, nespouštějící se konverzace nebo problémy s uloženými pozicemi, které se někdy nenačítají. Další bugy se pak týkají interakce s prostředím... zejména při boji se mi čas od času stávalo, že
nepřítel se objevil někde ve zdi nebo zůstal trčet ve vzduchu, což by nebyl až tak hrozný problém, kdybych se na něj dokázal nějak dostat... v kombinaci se situací, kdy je krokem nějakého questu zabít všechny nepřátele v dané oblasti to dokáže hodně naštvat. Problémů nezůstalo ušetřené ani GUI, které
někdy nereaguje nebo se začne zvláštně chovat, zasekne se apod. Bugů je hře zkrátka hodně a osobně bych byl mnohem radši, kdyby hra vyšla třeba v létě nebo až na podzim s většinou těchto problémů vyřešených.
Edit: teď mi došlo, že jsem zapomněl rozebrat GUI hry, které má řadu problémů, patrně z důvodu směřování na konzole a nedostatečné promyšlenosti (ono jde vyrobit GUI, které je dobré jak pro konzole tak pro PC). Na druhou stranu, kdyby měl popisovat konkrétní prvky a co se mi na nich nelíbí, potřeboval bych to ukazovat na obrázcích, což by zvětšilo příspěvek do docela obludných rozměrů, takže jenom zmíním obecné problémy, které s GUI mám.
Asi největším problémem, co postihuje zejména inventář (který je mimochodem docela zbytečný, protože z něj není možné nic používat, maximálně je tu příkaz na rozebrání věcí) a obrazovku na výzkum/výrobu je naprosto pitomý způsob získávání informací, kdy se
musíte proklikat přes hromadu obrazovek, než zjistíte určité informace o předmětu. Jednotlivé obrazovky pak také mají
spoustu nevyužitého místa, které by se mohlo využít pro různé porovnávací informace, což by zmíněný problém z velké části řešilo. Obecně vzato tam chybí možnost
řadit věci nebo použít nějaký vlastní filtr, takže jste odkázáni na nekonečné projíždění seznamů. Dalším problémem je mapa, na které jednak často není zřejmé, kde se některá místa nacházejí (to pseudo-3D mi obecně nepřijde jako dobrý nápad) a potom tam chybí nějaký list úkolů (opět - je na to nevyužité místo), kterým by šlo
jednotlivé body na mapě hromadně označovat, a taky
popisky jednotlivých vyznačených míst. Dalším problémem je kompas, který prostě není moc užitečný, v boji dokonce i trochu mate, než si na to zvyknete. Osobně bych preferoval klasickou minimapu někde v rohu obrazovky. Další problémy jsou už spíše drobnosti, ale celkově u mě GUI dost propadá.