Mass Effect 3
Shepard se vrací, půl roku po událostech Mass Effect 2. Je na Zemi a čeká ho vojenský soud za zničení hmotového vysílače, což sice zabránilo předčasnému příchodu Smrťáků, ale mělo to za následek smrt 300 000 batarianů. Nicméně v té chvíli Smrťáci udeří na Zemi a Shepard, který vyvázne na své lodi SSV Normandy, je pověřen úkolem hledat pomoc od Rady na Citadele. Netřeba dodávat, že ta má plné ruce práce, jelikož Smrťáci, kdysi vysmívaní a považovaní za pouhou legendu, útočí na celou galaxii. Sheparda čeká nelehký úkol, sjednotit celou galaxii a zabránit tak hrozbě, kterou Smrťáci představují. Spolu se svou posádkou, kde se setkáváme se starými známými, ale i novými tvářemi, Shepard sbližuje zatvrzelé nepřátele, řeší problémy celé galaxie a připravuje se na závěrečné střetnutí se Smrťáky, kde má být klíčové použité tajemné zbraně protheanského designu.
Hra opět umožňuje přenesení uložených pozic z předchozích dílů, ve kterých se promítají hráčova předchozí rozhodnutí. Ovšem pokud v průběhu Mass Effect 2 velitel Shepard zemřel, tuto uloženou pozici nepůjde naimportovat. Stejně tak pokud někteří členové posádky nepřežili sebevražednou misi, neobjeví se v Mass Effect 3 a budou nahrazeni jinými postavami. Hráč si opět může přizpůsobit vzhled svého velitele Sheparda a jeho vojenskou specializaci. Pokud začnete hru s novou postavou, vyberete si, kdo přežil události Mass Effect 1, avšak nesetkáte se s žádnými členy posádky Mass Effect 2 kromě Garra a Tali (pokud přežili).
Co se týče hratelnosti, hra zaznamenala několik zajímavých změn. Hned na začátku si můžete vybrat ze tří herních módů podle toho, jestli se chcete soustředit spíše na boj nebo příběh, či mít vyrovnaný zážitek. Boje jsou rychlejší, byla vylepšena nepřátelská umělá inteligence a větší roli hraje útok zblízka. Shepard je nyní pohyblivější a může přeskakovat či přelézat různé překážky, lézt po žebřících apod. Každá zbraň má nyní určitou váhu, a ačkoliv se Shepard může vybavit jakoukoliv zbraní, příliš těžká zbraň zpomaluje dobíjení schopností. Hráč nyní získává více bodů, což mu umožňuje využívat více schopností a od jejich čtvrtého stupně si může vybrat ze dvou různých vylepšení jednotlivé schopnosti (stejný princip používá i multiplayer).
Poslední díl úspěšné trilogie Mass Effect vyšel na platformy PC, Xbox 360 a PS3 6. března 2012 a zakončil příběh velitele Sheparda. Ke hře vyšla také demo verze, která obsahovala jak single-playerový obsah, tak také kooperativní multiplayer. Jedná se o první díl ze série, který tento herní mód obsahuje a slouží ke zvyšování galaktické připravenosti a dosažení co nejlepšího výsledku v příběhové části hry (což po vydání DLC Extended Cut není už úplně pravda). Hra se opět dočkala vydání dodatečného obsahu ve formě DLC, a to jak pro single-player (placená DLC), tak i pro multiplayer (DLC zdarma). Výjimkou je vydání DLC Mass Effect: Extended Cut, které mělo uspokojit hráče, kteří odsoudili původní (nedostatečné) zakončení hry, proti kterému se zvedla vlna odporu. Hra byla poté vydána také na konzoli Wii U pod názvem Mass Effect 3: Special Edition.