Napřed bych chtěl uvést, že nejsem žádný odborník na zbraně a některá má vysvětlení mohou být primitivní nebo nepřesná.

Tak se předem omlouvám.
Zbraně v ME mají všechno jen ne jednoduchý mechanismus. (Alespoň ne z dnešního pohledu na jednoduchost dané technologie.)
I když byly zbraně nejpoužívanějším elementem v sérii ME, tak mi přijde že jejich přesná funkce nebyla nikdy pořádně popsána nebo rozebrána. (Tím pádem je to převážně opět na představivosti fanouška stejně jak u většiny jiných zařízení v ME.) Jejich základní rozdělení na těžké, lehké a ruční zbraně (odstřelovací pušky, útočné pušky, samopaly, pistole a brokovnice popřípadě těžké zbraně). K tomu jen krátký doprovodný text ve kterém je analogickým způsobem popsán základní princip funkce dané zbraně. Pokud by se autoři pokusily jít v této oblasti do hloubky a vysvětlit přesný princip jejich funkce tak by musely vymyslet každou zbraň za pomocí technologií ve vesmíru ME. Což by bylo jak časově a ekonomicky náročné. Podle stylu vyprávění příběhu, který si v Bioware vybraly by bylo asi i nevýhodné. ("Co naplat.")
Kdybych měl popsat tento koncept lehkých a ručních zbraní v ME tak bych asi začal, že disponují primárními a sekundárními funkcemi se standardizovanými adaptéry pro připojování vylepšení funkce u dané zbraně.
Primární funkcí je samotná střelba, u sekundární funkce bych označil složení zbraně do kompaktní podoby pro přepravu. Což je minimálně v dnešní době u zbraní velký technický problém. Většinou platí čim je větší množství součástí nějakého mechanismu. Tím vzrůstá pravděpodobnost selhání! O složitosti, dostupnosti a ceně náhradních dílů nemluvě. I kdyby bylo možné "luksusní" složení zbraně deaktivovat v případě poruchy stále by tu byly vysoké nároky na primární funkce zbraně za různých podmínek. Od (v dnešní době ne tak moc řešeného) používání ve vesmírném vakuu a velkých rozdílů teplot, až po živelné podmínky na povrchu různých planet.
Požadavky na takovou z braň jsou poměrně vysoké.
